میترا موبد؛ علی نادی زاده اردکانی؛ پریسا شاکر اردکانی
چکیده
نظام آموزشی زمانی از عهده وظایف خود بر میآید که علاوه بر کمیت، از نظر کیفیت نیز در وضع مطلوبی باشد. از طرفی، با توجه به رقابت ملی و جهانی دانشگاهها و رشد کمی آنها در سالهای گذشته، این مؤسسات برای باقی ماندن در فضای رقابت و تبدیل شدن به اولویت انتخاب دانشجویان و جامعه، ناچار به افزایش کیفیت خدمات خود هستند. یکی از خدمات مهم ...
بیشتر
نظام آموزشی زمانی از عهده وظایف خود بر میآید که علاوه بر کمیت، از نظر کیفیت نیز در وضع مطلوبی باشد. از طرفی، با توجه به رقابت ملی و جهانی دانشگاهها و رشد کمی آنها در سالهای گذشته، این مؤسسات برای باقی ماندن در فضای رقابت و تبدیل شدن به اولویت انتخاب دانشجویان و جامعه، ناچار به افزایش کیفیت خدمات خود هستند. یکی از خدمات مهم دانشگاهها برای دانشجویان اسکان آنها در خوابگاه، به عنوان خانه دوم و جایگزین موقت محیط خانواده است. کیفیت مناسب و رضایت دانشجویان از خوابگاه میتواند به پیشرفت تحصیلی و سلامت جسمانی و روانی آنها کمک کند. در این مقاله به منظور ارزیابی کیفیت خدمات خوابگاهی دانشگاه اردکان از دید دانشجویان ساکن در آن، از مدل سروکوال و برای تحلیل از مدل IPA استفاده شده است. بدین منظور دادههای 145 نفر از دانشجویان خوابگاهی که به روش نمونهگیری متوالی انتخاب شدند با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شد. بررسی انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات ارائه شده و شکاف میان آنها با استفاده از پرسشنامه طراحی شده، نشاندهنده شکاف منفی در همه ابعاد کیفیت خدمات خوابگاهی است که بیشترین شکاف مربوط به بعد ملموسات و کمترین مربوط به بعد تضمین بوده است. ارزیابی ابعاد و گویههای بررسی شده در این تحقیق با کمک ماتریس IPA نقاط ضعف، قوت و اولویتهای بهبود را نشان می دهد. از نتایج این تحقیق میتوان در ارزیابی و عارضه یابی خدمات خوابگاهی دیگر دانشگاه ها و همچنین مهمانسراهای ایرانگردی و جهانگردی نیز استفاده نمود.